Regeneracja kół dwumasowych Szczecin
Obecnie większość samochodów z silnikami wysokoprężnymi a także niektóre z silnikami benzynowymi posiadają dwumasowe kołozamachowe. Element ten jest współcześnie stosowaną odmianą koła zamachowego, mającą zapewnić przede wszystkim skuteczniejsze tłumienie drgań i wibracji pochodzących od silnika. Zastosowanie koła dwumasowego pozwala także na obniżenie poziomu wolnych obrotów silnika, co z kolei wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Koło dwumasowe to przede wszystkim te dwie solidne masy – masa pierwotna i wtórna - oraz usadowione w nich podzespoły tworzące strukturę wewnętrzną koła, odpowiedzialne za prawidłową pracę dwumasy, takie jak:
- sprężyny,
- łożyska – toczne albo ślizgowe,
- tarcza zabierakowa,
- wieniec koła zamachowego (osadzony na masie pierwotnej),
- pokrywa.
Masa pierwotna jest połączona z wałem korbowym. Wraz z obudową i osadzonymi w niej sprężynami jest częścią koła dwumasowego, której zadaniem jest tłumienie drgań.
Na masie pierwotnej jest osadzony współpracujący z rozrusznikiem wieniec zębaty.
Masawtórna, ułożyskowana wspólnie z masą pierwotną znajduje się od strony układu przeniesienia napędu. Elementem tego układu, bezpośrednio współpracującym z masą wtórną koła dwumasowego jest sprzęgło.
Łożyskausadowione w masie pierwotnej koła dwumasowego mają za zadanie połączenie obu mas, zapewnienie im ruchu obrotowego i wychylenia względem siebie. Stosuje się zarówno łożyska kulkowe jak i ślizgowe. W przypadku użycia łożysk kulkowych mamy do czynienia z dwoma łożyskami: dużym i małym.Bardzo ważnym elementem koła dwumasowego jest tarcza zabierakowa. Współpracując ze sprężynami łukowymi odpowiada za przekazanie momentu obrotowego z masy pierwotnej na wtórną. W kołach dwumasowych występują obecnie trzy rodzaje tarczy zabierakowej:
-sztywna tarcza,
- tarcza z tłumikiem wewnętrznym,
-tarcza ze sprzęgłem ciernym.
Sprężyny łukowe są kluczowym elementem koła dwumasowego. Dzięki ich pracy koło dwumasowe realizuje swoje podstawowe funkcje. Sprężyny są osadzone w kanale tłumienia koła dwumasowego, współpracuje z nimi podpierający je ślizg, prawidłowe działanie sprężyn zapewnia ich nasmarowanie.
W procesie
regeneracji koła dwumasowego
wymieniane są wszystkie podzespoły koła dwumasowego, oprócz tego szlifowana jest powierzchnia cierna koła dwumasowego, koło jest wyważane.